Aktuality >> Jak SPAR přeměnil 60 prodejen potravin pomocí 3D laserového skenování

Jak SPAR přeměnil 60 prodejen potravin pomocí 3D laserového skenování

Švýcarský maloobchodní řetězec SPAR proměnil 60 prodejen se smíšeným zbožím na miniprodejny SPAR Express pomocí digitálních dvojčat a 3D laserového skenování

Aktuality


Švýcarská společnost SPAR Handels AG oskenovala většinu svých nově získaných prodejen čerpacích stanic. Přesnost 3D laserového skenování umožnila přestavbu prodejen podle firemních designových standardů. Obrázek společnosti BIM Facility AG.
 
  • Přestavbou prodejen čerpacích stanic na miniprodejny SPAR Express s využitím rychlého 3D laserového skenování, digitálních dvojčat a cloudu očekává švýcarský maloobchodní řetězec SPAR Handels AG zvýšení tržeb až o 10 %.
  • Laserové skenování vytváří mračna bodů pro generování přesných a aktuálních plánů pro rekonstrukce prodejen.
  • Zvýšení tržeb je jen jednou z výhod používání digitálních dvojčat - konvenční postupy pro sestavení takového plánu trvají dvakrát déle a jsou náchylné k chybám.
SPAR je franšízový maloobchodní řetězec, jehož prodejny se nacházejí ve zhruba padesáti zemích světa. I v České republice je známý díky hypermarketům Interspar a supermarketům Spar (nyní Albert) a sportovním prodejnám Hervis. Ve Švýcarsku koupil maloobchodní řetězec SPAR Handels AG celkem 60 samoobslužných prodejen na čerpacích stanicích a přeměnil je na miniprodejny Spar Express. Při rekonstrukci co nejrychleji vyměnil vnější štíty, interiéry a uspořádání prodejen, aby minimalizoval uzavírky prodejen. Společnost SPAR přestavěla první dvě prodejny konvenčními metodami bez digitálního skenování, ale potýkala se se značnými problémy: Regály a nábytek byly vyrobeny na základě zastaralých plánů a nesprávných rozměrů, nepasovaly a musely být znovu objednány a vyrobeny. Opakovaná doprava spojená s opravami chyb také zvýšila náklady.
 
V listopadu 2020 pověřila společnost SPAR Handels AG společnost BIM Facility AG, specialistu na informační modelování budov (BIM) se sídlem v Curychu, aby naskenovala její nově zakoupené prodejny a vytvořila digitální dvojčata vnějších fasád a prodejních prostor. Společnost zahájila přestavbu prodejen v souladu s firemními designovými standardy a brzy znovu otevřela všech 60 prodejen pod novou značkou SPAR Express.
 
SPAR Handels AG utratila za služby společnosti BIM Facility AG přibližně 140 000 švýcarských franků (3,7 mil. Kč), ale přínosy 3D laserového skenování a vytvoření modelu BIM daleko přesáhly vynaložený čas a náklady. "Při ceně přibližně 2 500 švýcarských franků za prodejnu se jedná o náklady přibližně odpovídající zaplacení jednoho zaměstnance na tři nebo čtyři dny," říká Elias Steiner, vedoucí oddělení Construction + Store Design ve společnosti SPAR Handels AG. "Můj předběžný odhad je, že běžný postup by stál nejméně dvakrát tolik." Dodává, že data získaná konvenčními metodami by byla pravděpodobně méně kvalitní - což se ukázalo v případě prvních dvou renovací prodejen.

Získávání starých stavebních plánů, které nemusí být příliš užitečné, je také nákladné a časově náročné. Matthias Wasem, generální ředitel a partner společnosti BIM Facility AG, říká, že u současného projektu pro významnou dopravní společnost odhadují projektanti průměrně 9-17 pracovních dnů na vyhledání a poskytnutí výkresů skutečného stavu budovy, přičemž celkové náklady činí necelých 5 milionů švýcarských franků (131 mil. Kč). Lepší strategií je "vyrazit na místo, oskenovat ho a vytvořit aktuální plány", říká Wasem. Podobnou zkušenost měla společnost BIM Facility AG v případě projektu SPAR, který díky využití 3D laserového skenování přinesl mnoho výhod.
 

Minimalizace uzavírek maloobchodů

Každá z 60 švýcarských prodejen, které byly přestavěny na miniprodejny SPAR Express, má rozlohu 50 až 70 metrů čtverečních. Proces přestavby zahrnoval vybavení nových pokladních zón, lednic, pultů a regálů podle firemních designových standardů. Exteriér prodejen musel být také obrandovaný jako prodejny SPAR Express.
 
"K oskenování prodejních prostor nám stačilo jen krátké přerušení každodenního provozu," říká Wasem. Dodává, že projektoví manažeři pomohli předem rozptýlit jakékoli obavy a vysvětlili, že jakékoli nepříjemnosti pro zaměstnance a zákazníky budou jen omezené - a vyzvali zákazníky k opuštění prostoru, aby neskončili oskenováni v modelu.
Každé skenování trvalo od 30 sekund do čtyř minut na jednu pozici a osoba, která skenování provádí, je v prostorách obvykle dvě hodiny. Každý den byly touto metodou skenovány jeden až dva obchody. Namísto nošení stativu se dnes pracovníci provádějící skenování jen pomalu pohybují po prostorách se skenerem připevněným na hrudi.


Laserové skenování bylo použito k vytvoření mračen bodů, která obsahují miliardy měřicích bodů. Ty slouží jako základ pro přesnou digitální reprodukci vybavení prodejny. Podle mračen bodů pak BIM projektanti vymodelovali stěny a regály. Obrázek společnosti BIM Facility AG.
 

Od mračna bodů k digitálnímu dvojčeti

Pomocí 3D laserového skeneru bylo provedeno několik 360stupňových skenů, z nichž byla vytvořena mračna bodů, která obsahují miliardy jednotlivých měřených bodů. Tato měření byla provedena z několika míst v prodejním prostoru, což vedlo k překrytí a vzniku více mračen bodů. Analytický software pomohl sloučit jednotlivá mračna bodů do jednoho.
 
Architekti a stavební inženýři pak mračna bodů použili k vytvoření aktuálních výkresů a 3D modelů. "Klasifikace těchto mračen bodů v programu Autodesk ReCap vyžaduje velkou přesnost," říká Wasem. "Naši BIM modeláři vkládali stěny a police podél mračen bodů, přičemž konečným výsledkem byl digitální model nebo výkresu skutečného fyzického stavu."


Nové uspořádání bylo zaneseno do 3D modelu v programu Autodesk Revit, aby bylo možné objednat police, pulty a chladničky na míru. Obrázek společnosti BIM Facility AG.

Pracovníci společnosti BIM Facility AG vytvořili soubor .rcp, který mohlo projekční oddělení vložit do programu Autodesk Revit a pracovat s modelem BIM ve vysokém rozlišení. Regály, bistro bar, pulty, chladničky a stojanové vitríny - vše v designu SPAR - již existovaly jako digitální objekty v prostředí Autodesk Construction Cloud a byly umístěny do modelu. Na základě tohoto přesného 3D modelu bylo objednáno nové vybavení. "Díky tomu nevznikla žádná nejistota, zda nové vybavení bude pasovat," říká Wasem.
 

Rychlejší uvedení na trh

Společnost SPAR přestavěla 60 prodejen smíšeného zboží během 10 měsíců od prosince 2000 do října 2021. Steiner říká, že toto tempo by nebylo možné bez 3D skenů, které poskytly základ pro digitální modely a bez ekosystému Autodesk Construction Cloud. "Plán byl takový, že v nejintenzivnější fázi se budou přestavovat dvě prodejny týdně," říká. "A tak jsme zajistili, že jsme všechny skeny dokončili po pouhých 12 týdnech."


Digitální dvojče se stává skutečností. Společnost SPAR dosáhla vyšších tržeb díky rychlé a bezproblémové přeměně prodejen s rychlým občerstvením pomocí 3D laserového skenování. Obrázek společnosti SPAR Handels AG.

Dalším důvodem, proč společnost SPAR Handels AG chtěla přestavbu dokončit rychle, byly odstávky prodejen. "Přeměna prodejních prostor na prodejny SPAR Express nám umožnila zvýšit tržby až o 10 %," říká Steiner. "Prodejny, které byly přestavěny pomocí digitálního dvojčete, mohly být otevřeny pod logem SPAR mnohem rychleji než ty, které byly původně přestavěny pomocí nesprávných plánů a výměr," říká Wasem.
 
Společnost Wasem je otevřena navazujícím projektům a Steiner říká, že základy již byly vytvořeny. "Společnost SPAR může rychle implementovat budoucí inovace svých prodejen, pokud budou data digitálního dvojčete pravidelně aktualizována," říká Steiner. "Umožnilo by nám to téměř okamžitě instalovat nový ventilační systém nebo změnit firemní design."


(dle článku Susanne Frank)
 

, Vladimír Michl