Britská architektka iráckého původu, Zaha Hadid
(zemř. 2016), a její studio ZHA jsou autory řady pozoruhodných a uznávaných projektů po celém světě. Patří i k průkopníkům digitálních nástrojů a BIM technologií.
Stanice metra ve Finančním okrsku krále Abdulláha (KAFD) v Rijádu v Saúdské Arábii má rozlohu 45000 čtverečních metrů. Navržený tvar stavby se složitou geometrií si vyžádal použití kombinace několika softwarových nástrojů - Autodesk Revit, zakázkového Zaha BIM, Maya a Rhino.
Nová stanice bude sloužit jako klíčový uzel spojující tři ze šesti nových městských linek metra. Zahrnuje šest platforem na čtyřech veřejných podlažích a dvě patra podzemních parkovišť. Projekt bude integrován s místním finančním centrem a a multimodálními dopravními spoji, do kterých budou zapojeny i četné pěší komunikace a most, umožňující přístup k místní jednokolejné dráze.
Jedná se o jednu z cca 100 stanic v rozšířované síti Metra projektovaných na úrovni BIM Level 2. BIM modely v Revitu a v IFC splňující úroveň Level of Development 350 jsou zde smluvním požadavkem a zákazník je obdrží při dokončení projektu.
Fasáda a střecha budovy využívá prvky série prolínajících se vln inspirovaných komplexními přírodními vzory v písečných dunách a zakřivenými mřížemi, které napodobují starou arabskou uměleckou formu
Mashrabiyya. Architekti tvar popisují jako "trojrozměrnou mřížku definovanou sekvencí protilehlých sinusových vln". Náročná geometrie s různými dvojitě zakřivenými tvary si vyžádala vývoj zakázkového doplňku Revitu přímo pro ZHA.
Architektonický návrh byl započat v modelovací aplikaci Autodesk Maya, odkud byl převeden do malých polygonových sítí a importován do aplikace Rhino, propojené se softwarem pro povrchové modelování T-Splines. Nástroj "Zaha BIM" pak načetl přesnou geometrii do Revitu. Údaje o výrobě obsažené v modelu zahrnují všechny profese a připojená metadata potřebná pro splnění podmínek projekčního kontraktu.
Inovativní pracovní postup vyvinutý společností ZHA je popsán v dokumentu, který bude prezentován na letošní konferenci Autodesk University.
Využití BIM na KAFD bylo primárně prosazováno ze strany stavby, aby se ušetřily peníze a čas stavby. Byl využit podrobný BEP (BIM Execution Plan) a klient požadoval předávání dat v konkrétních milnících, aby bylo zajištěno, že harmonogram projektu se nebude opožďovat.
Úřad "ArRiyadh Development Authority" plánuje využít plně koordinovaný model, včetně architektury, TZB a konstrukcí, pro dlouhodobý provoz budovy a pro využití v jeho týmech správy budovy (FM).
Projektant TZB se nejprve pokoušel projektovat ve 2D v AutoCADu, a model vytvořit až následně, avšak proměnlivá povaha budovy nakonec znemožnila tento přístup.
"Potrubí a kabely nám vylétaly z fasády a stropů. Brzy uznali, že jediná možnost je koordinovat projekt se stavebními daty ZHA v 3D prostředí BIMu," říká Harry Ibbs, vedoucí BIM a postupů v ZHA.
Počáteční proces detekce kolizí v Autodesk Navisworks hlásil četné střety, ale během dalších dalších fází předávání byl snížen na nulu při toleranci +/- 0,10 mm.
Podle Ibbse bylo hlavním přínosem práce v BIMu snížení rizik projektu, protože už v nabídkovém řízení byl předáván plně federalizovaný, koordinovaný model, včetně TZB a konstrukcí, což dalo klientovi i dodavatelům větší důvěru ve stavbu.
Nyní projekt pokračuje na staveništi, generální dodavatel používá 4D a 5D BIM procesy pro plánování postupů prací a pro výpočet materiálových nákladů. Projekt má být dokončen v roce 2020.
Klient: ArRiyadh Development Authority
Vedoucí dodavatel: Zaha Hadid Architects (ZHA)
Nástroje BIM: Zaha BIM, Maya, Rhino, Revit
dle www.bimplus.co.uk